DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 14.08.2017 11:35:44 

Martin HO (Ing. Václav Martinovský)

434.1100 od firmy Kleinbahn - přestavba...

Zhruba před sedmi lety jsem v bazaru jedné kamenné prodejny v Praze zakoupil model rakouské lomotivy ÖBB 156, od firmy Kleinbahn upravenou na české provedení 434.1100. Lokomotiva jezdila, ničeho podstatného jsem si nevšiml. Postupem času se však její jízdní vlastnosti zhoršovaly, až prakticky přestala jezdit úplně. Všechny pokusy zajistit zlepšení jízdních vlastností na principu stávajícího pohonu 1 nápravy lokomotivy selhaly. Při podrobnějším prozkoumávání jsem si všiml, že fréma lokomotivy odlité z kovu je vpředu odštípnutá a jsou na ni patrny další drobné trhliny. Patrně předchozímu majiteli spadla z kolejiště a proto ji prodával. První co mne napadlo bylo použít k pohonu lokomotivy tendr lokomotivy 413.097 od PIKO. Podmínkou však bylo dosahnout toho, aby se pojezd lokomotivy spolehlivě pohyboval při jemném tlak prstu po koleji (samozřejmě obousměrně). Už jsem to skoro vzdal, když se mi po mnoha a mnoha pokusech konečně podařilo nastavit jednotlivá kola hnacích náprav lokomotivy správně vůči stávajícímu rozvodu. Bohužel jsem si v té době neuvědomil, že lokomotiva sbírá jeden pól z kolejí osou nápravy a proto musí být na stejné správné straně pouze kola isolovaná. Takže znova, nicméně po nějaké době se opět podařilo. To mi přišlo jako velké povzbuzení a výzva k dokončení přestavby. Nicméně jsem kvůli jednotnému vzhledu lokomotivy vzhledově velmi hezky upravené předchozím majitelem pořád přemýšlel použít pouze pojezd tendru 413.097 a na něj "napasovat" starý odlitek původního tendru s pokudmožno minimálními úpravami. Do toho mi nahrála náhoda - při letních slavnostech ve Wiesau u Modellbahn Pirners prodávaly tuto lokomotiv v provedení PKP za 50 Eur. Tak jsem nezaváhal a práce pokračovaly.

image

A tadu už je upravený pojezd tendru 412.079. V podstatě bylo nutné odebrat třmen úchytu motoru a nahradit jej mosaznou příchytkou, která drží motor v jeho lůžku za přírubu šnekového vývodu, přizpůsobit připojení kondenzátoru a karoserie tendru 516.0163 přesně pasovala na odlitek pojezdu.  

  

image

Vpředu bylo nutno vyříznout otvor a překrýt jej jakousi novou stěnou do výše stávajícich bočních nástaveb (viz. obrázek)    

image

 ...............

image

........ a vzadu upravit stávající tendr nástavbou s lampami z ÖBB  156. 

image

V kabině vznikl krásný volný prostor pro figurky strojvedoucího a topiče a byla naznačena i stěna topeniště.

image

Smyslem této přestavby bylo zachovat pokudmožno původní vzhled lokomotivy při dosažení velmi dobrých jízdních vlastností. Přestože bylo zachováno jak původní sbírání proudu lokomotivy i tendru, lokomotiva dobře nesbírala. U tendru to je tím, že ze tří náprav sbírají dvě z náprav s bandážemi, u lokomotivy jsem příčinu nevěděl. Chtěl jsem to řešit nahrazením náprav tendru s bandážemi (obou či jedné) nápravami bez bandáží. Bohužel ani po čtvrt roce po objednání nedorazily. A tak jsem vyzkoušel radu kolegy Františka Spurného (získané od kolegy Ing. Ivo Kučery z KŽM Brno) a prostříkal uložení kol lokomotivy benzinem. V ten moment lokomotiva začala jezdit perfektně. Ještě mne čekají drobná zamaskování některých nedostatků nových nástaveb, které nejlépe odhalil fotoaparát, ale myslím že to už je pouze záležitost kosmetická. Lokomotiva má zachováno stávající osvětlení vpředu, vzadu jsem nové nedělal.  

354.1, model známé lokomotivy Škoda Plzeň z odlitku p. Máši na pojezdu PIKO BR 66 .

Řadu let mi ležel odlitek této lokomotivy v šuplíku, a nevěděl jsem příliš jak dál. Z přiloženého návodu, který se tvářil jako že je to sranda se vyklubal rébus, který se p. Máša ani nesnažil poodkrýt. Jediná jistota byla, že když jsem odlitek kupoval, měl jeden hotový model (přestavbu) vystavenou jako ukázkovou. Nejdřív hovořil o komplikovaném nosiči pravítek, který se mu nedaří odlít, pak jsem zjistil, že ani původní běhouny nepůjdou použít nehledě na to, že bude třeba vyrobit novou dolní i horní ojnici. Stalo se to pro mne velkou výzvou (nikdy jsem žádný model ani přestavbu parní lokomotivy nestavěl), a dnes už mám reálnou naději, že se přestavbu podaří realizovat. Nebude to sice model soutěžních kvalit, ale na kolejišti se jistě bude vyjímat a pomůže zvýraznit náledu železnice ČSD v etapě, kterou znázorňuje. S postupem stavby budu zvěřějňovat fotografie včetně stručného textu, aby si případní zájemci byli schopni udělat bližší představu o složitosti a hlavně výsledku přestavby.

 

image

image